Min dag som journalist!

Åkte till Holland med jobbet förra helgen. Var en resa för alla som är samarbetspartner med Skånes fotbollsförbund. Måste erkänna var lite orolig innan vi åkte i väg, såg deltagarlistan och det var bara män, eller ja alla utom en, Barbro från TFF. Det är väl inga problem om det skulle vara bara män, men det jag såg framför mig var ett gäng gubbar, fula i mun och med ölmage. Jag ska väl inte säga att jag var helt fel på det, men majoriteten var ändå väldigt trevliga och faktiskt var där 2-3 stycken i min ålder (eller, ja, det beror på, nuförtiden räknar jag ju de som är 35 till min ålder). 

Vi hade jätte trevliga dagar. Vi träffades redan 6.15 på Sturup flyplats och redan 8.20 på planet så korkade några upp första alkoholen. Inte jag dock, var lite för tidigt för mig (vuxenpoäng eller vad?!). Vi landade i Amsterdam och åkte buss ut till Groningen, 2,5 jäkligt sega timmar... dessutom några något överförfriskade gubbar som tjötade blondinskämt. 

Hotellet vi bodde på var super fint, 4-stjärnigt och allt. Kändes riktigt lyxigt. Vi blev bjudna på trerätterslunch och sedan kom Andreas Granqvist och hälsade på (för er som inte är fotbollsnördar spelar Andreas i Groningen, har spelat i HIF och Wigan innan). Tänkte direkt att detta vore ju bra att ha på sanktan.se. Så efter han hade pratat klart med oss tog jag tillfället i akt och frågade om han hade tid för en liten intervju. Jag fick ju säga att jag var från KvP men att jag INTE var journalist, annars hade jag nog gett KvP´s journalistkår dåligt rykte. Man har ju inte riktigt intervjutekniken inne, lagom pinsam tystnad när jag långsamt och med fin handstil skrev hans svar. (skriver jag slarvigt hade jag ju inte kunnat läsa det). Men Andreas var hur snäll och mysig som helst och såååå tålamodig med mig. En tresidor långt intervju blev det. 


Bild: Andreas Granqvist och gästjournalist på KvP

 Vi promenerade sedan in till Groningen city. Vilken mysig stad. Vi i Malmö är stolta över Turning Torso, här var varje byggnad helt arkitektiskt fantastiska (jobbigt och säg den där meningen). Alla byggnader var häpnadsväckande och det kändes som att gå i en sagostad. Ändå var Groningen en studentstad, med fullt uteliv visade det sig senare.


Bild: Mys i Groningenstad

Middagen serverades även den på hotellet. De som inte redan var runda under fötterna, rundade snabbt till och de som redan tidigare under dagen varit överförfriskade kämpade på i samma anda. Vi drog sedan ut och gjorde Groningen stad osäker. Först lite uteservering (student café, vårt gäng höjde medelåldern avsevärt), sedan hittade vi till ett uteställe som nog är det mysigaste jag varit på. Bottenvåningen bestod av en karaokebar, det var inte vår cup of tea direkt, men övervåningen var en pianobar, två stycken pianister och en på trumma spelade livemusik hela kvällen, gamla discoslängare och rockklassiker före hela slanten, oavsett om man stod på dansgolvet eller i baren svängde alla loss tillsammans. Holländarna är så trevliga! På övervåningen sen var det en mysig lounge, med gungor och dämpad belysning. Där fanns något för alla helt enkelt.


Bild: Varmkväll på studentstället

Nästa dag var det match dag, Groningen hade hemmamatch.


Bild: Groningen med svenskarna Berg, Granqvist och Stenman

Innan match var vi tvugna att ta lite förfriskningar. Precis vid arenan gick en liten å och vid denna låg ett mysigt lite café med en sandstrand. Där satt vi någon timme och slappade i solen.


Bild: Uppladdning på strandcafé

Matchen avgjordes på bästa möjliga sätt. Andreas Granqvist stod för ett riktigt klassmål. Tog bollen på egen planhalva, dribblade upp och förbi den ena motståndaren efter den andra, för att sedan kliva in mellan backarna och trycka upp bollen i nättaket. Kul att det var just han som avgjorde, måste varit mina peppande ord dagen innan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback