Skjut Sankta Lucia

Eller få henne åtminstonde att vara tyst. Vi har Kvällspostens Lucia denna veckan. En hel vecka med uppträde på alla möjliga ställe. Där åker vi med 1 Lucia och 6 tärnor i vår lilla minibuss och sjunger på vårdhem, äldreboende, hos hemlösa, på Hipp nöjesteater, på isen MIF-AIK, på stora föreställningar och spontansång i Malmöstad. Lucia är mysigt och väldigt stämningsfullt. Men när "nu tändas tusen juleljus" klingar för hundrade gången framför mig känns det snarare som en bandspelare där någon tryckt på repris och placerat inuti min hjärna. Inte nog med det, på kvällen när dagens lussande är slut, då fortsätter bandspelaren spela om och om och om igen inne i mitt huvud och utan någon som helst egen vilja börjar munnen sjunga de vackra sångerna.

Efter söndag vill jag inte höra en enda Luciasång till. Däremot kan jag nog tänka mig en fin liten jullåt.

Inget ont mot tjejerna. De sjunger fantastiskt fint, nästan så att det ryser till i kroppen. Nej nu är det i väg till ett ålderdomshems om gäller och sedan vidare till Wallmans i Helsingborg...

"Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus, Sankta jäklar Lucia, Sankta Lucia"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback